Counter-Strike: Global Offensive Článek Esport rychle roste, vidíme v něm spoustu obchodních příležitostí, říká Petr Dědek mladší

Esport rychle roste, vidíme v něm spoustu obchodních příležitostí, říká Petr Dědek mladší

Jan Hrušovský

26. 1. 2022 18:00

Skupina firem podnikatele Petra Dědka DD Group se v loňském roce vrhla do rozvíjejícího se světa esportu. Koupila tým Eclot, jenž se účastní soutěží ve hrách Counter-Strike či League of Legends, a zařadila ho tak do svého portfolia vedle hokejového klubu Dynamo Pardubice a tuzemského turnaje evropské golfové série European Tour. Potenciál esportu je neskutečný, doufáme, že se dostane na české stadiony, říká v rozhovoru Petr Dědek mladší, který má investici celé skupiny na starosti.

Co byl prvotní impuls jít do esport a koupit tým Eclot?

Má to dvě roviny. První je obecná. V mém okolí se o esportu moc nemluvilo, ale člověk sledoval, že světová scéna rychle roste. Když máte takto dynamický obor, dá se očekávat, že je v něm spousta obchodních příležitostí. Zároveň to chytáme na začátku, kdy se tvoří infrastruktura, a potenciál je tu mnohem větší. Druhá rovina, která hrála velkou roli, je kolega a zakladatel esport týmu Eclot Martin Novotný a jeho byznys plán. Před 6 lety založil tým a organizačně se o něj staral bez jakýchkoliv významnějších finančních prostředků. Jeho schopnosti a byznysový koncept mě natolik zaujaly, že jsme se rozhodli akvírovat Eclot, udělat z něj značku Dynamo Eclot a využít maximálně synergií, které máme ve skupině, a Martina dosadit do čela této mašinérie a dát mu nástroje, aby tým mohl růst dál.

Byl někdo ve vašem bezprostředním okolí, kdo vás ovlivnil v myšlence vstoupit do esportu?

Já dlouho žil na Středním Východě, kde se potkává hodně lidí z Asie i Západu. Tam se známý mého kamaráda zmínil o esportu. Na základě nějakých článků na internetu jsem zjistil, že existují ligy a že každý herní titul má svou ligu. To byly první krůčky, ještě než jsem poznal Martina.

Jak si vás tehdy majitel esport týmu Eclot Martin Novotný našel?

Přes Dynamo Pardubice. Nevím, jaké byly jeho prvotní myšlenky. Shodou okolností jsem byl na poradě hokejového klubu, kde Martin prezentoval svůj plán. Vzhledem k tomu, že je dobrý obchodník a má se co učit, tak potenciál v něm je. Takoví lidé si zaslouží dostat šanci a člověk pak rád rozkrývá jejich potenciál.

Rešerši týmů v ČR, do kterých můžete vstoupit, jste si tedy nedělali?

To vůbec nebylo na pořadu dne. Bylo to o tom, že někdo měl odvahu přijít a odprezentovat svůj plán. Já si po několika ověřeních potvrdil, že nevaří z vody, že si nevymyslel čísla a má to doložené svými zkušenostmi z esportu. Vždy je to mix věcí, které vás přesvědčí, že to dává smysl. Investované finanční prostředky nejsou brutální a teď je radost sledovat, že se náš CS:GO tým dokáže měřit s TOP100 týmy ve světových soutěžích.

Petr Dědek mladší • Foto Michael Tomeš

Jaké jsou finanční náklady na provoz a rozvoj esport klubu?

Domluvili jsme se na horizontu, který by měl být v jednotkách až desítkách milionů korun.

Půjde o celkovou investici nebo roční?

Vytvořili jsme rámec, který je kolem 10 milionů korun na první etapu v rámci několika let. To je začátek. Kdybychom nemuseli doplácet dál a bylo to stabilní, tak je to jen dobře.

Vaše skupina DD Group je vlastníkem hokejového klubu Dynamo Pardubice, je tedy esportový tým Eclot, který jste okamžitě po získání přejmenovali na Dynamo Eclot, marketingovým nástrojem pro hokejový tým?

Nějaká myšlenka ve spojení s Dynamem Pardubice tam byla. Nicméně Dynamo v minulé sezóně mělo tým v Enyaq Hockey League ve hře NHL 21, který tu ligu vyhrál a stal se mistrem. Je to však úzký okruh v celkové šíři esportové scény. Vyloženě s hokejovým Dynamem to nemá být spojené.

České i zahraniční sportovní kluby jako AC Sparta Praha, Schalke 04 nebo Paris Saint-Germain si vytvářejí vlastní esportové divize a dělají to právě z marketingových důvodů, jak oslovit mladší generaci, na kterou by přes tradiční sport nedosáhli.

Taky, ale vy jste se ptal, jestli to je vyloženě založené za účelem marketingu a to říkám, že ne. Samozřejmě, uvědomujeme si tato spojení a dosah v rámci Dynamo Eclot a samozřejmě se budeme snažit je využít i pro podporu hokeje.

Jak dlouho jste o vstupu do esportu přemýšleli?

Myslím, že to bylo pět měsíců. Od prvního setkání s Martinem k podpisu a vzniku Dynamo Eclot.

Jaké jsou vaše cíle a ambice v tomto oboru?

Je to obchodní společnost, jako správný podnikatel musíte koukat na generování zisku. V tomto případě to v rozvojovém oboru jako esport není o dosažení zisku, ale minimálně o vytvoření struktury, která bude soběstačná. Chceme vytvořit strukturu, která bude generovat obchodní příjmy nebo příjmy z výher, aby tým mohl fungovat nezávisle bez dalších finančních injekcí a v případě budoucích úspěchů i něco vydělat. 

Co si představit pod tou strukturou?

Je to jako sportovní klub, jako Dynamo Pardubice. Je tu část, která se věnuje marketingu a kreativní tvorbě. Pak je tu část obchodní. Využíváme fanouškovskou základnu, abychom partnerům ukázali, že tu je potenciál je oslovit tímto způsobem. A nakonec je tu třetí fáze a ta je herní. Máme manažera herní sekce, který má na starosti týmy, které mají za úkol dodávat co nejlepší výsledky. Máte pak kruh. Když se daří jednomu, tak se daří i dalšímu. Pokud ne, tak je třeba zasáhnout a vylepšit jeho část. To je standardní cyklus, který funguje kdekoliv jinde, tak proč by nemohl fungovat v esportu.

Může být jedním z příjmů klubu i prodej hráčů?

Koketujeme s touto myšlenkou. V rámci hry League of Legends jsme měli akademii, ale řekli jsme si, že chceme nejdříve nakopnout vrtuli u áčkového týmu. Samozřejmě počítáme s tím a vzhledem k potenciálu esportu se zaměříme i na výchovu hráčů.

Máte ambice v budoucnu se zařadit mezi 20 největších esportových organizací v Evropě?

Samozřejmě.

Ale nyní se chcete etablovat především v Česku?

Součástí českého trhu jsme kvůli obchodním partnerům. Cíl není tady, člověk nechce být velká ryba v malém rybníčku. Naše ambice jsou mezinárodní.

Jak na vás svět esportu působí? Které hry jsou vám nejbližší?

Já jako mladší hrával strategii Dota, než jsem se pustil do normálního života. Ta mi je nejblíže, ale my zrovna tým v této hře nemáme. Ačkoliv jsme o tom několikrát debatovali, spíš budeme vyhlížet jiný mainstreamový titul. Dostat se do LEC v League of Legends nebo na Major v Counter-Striku je jako být ve fotbalové Lize mistrů. To je náš ultimátní cíl a může to být nášlapný kámen v rámci našeho přístupu. V okamžiku, kdy se kvalifikujeme na Major, tak se může stát, že otevřeme brány a pustíme do týmu 50-60 milionů korun a řekneme si, že na takovém turnaji budeme každý rok a budeme to vyhrávat. Ale to zjistíme, až k tomu dojde.

Hráč Dynama Eclot Lukáš "Capsen" Koláčný v akci. • Foto Dynamo Eclot

Co říkáte na turnaje, které se pořádají v Česku?

Já musím říct, že tím, že sami pořádáme eventy mimo esport, tak u českých organizátorů turnajů a jejich přístupu vidíme spoustu mezer. Ať už to jsou změny časů zápasů, to nám přijde zvláštní. Ale aby si to organizátoři nebrali špatně, tak oni vědí, proč to dělají a mají zkušenosti, tak kdo jsem já, abych jim radil.

Jak na vás působí finálové turnaje MČR nebo Sazka eLEAGUE, které patří k největším tuzemským událostem v esportu? 

Na posuzování je moc brzy. Začali jsme v červnu a zúčastnili jsme se jen Mistrovství České republiky v počítačových hrách v Brně. Sami víme, že organizace v současných podmínkách, kolem diváků a bezpečnostních opatření, to je velká výzva. My jsme dělali turnaj evropské Tour v golfu a na něm bylo 700 zahraničních účastníků, pro které jsme zajišťovali vstup do Česka a vím, jaká to byla výzva. Nezávidím žádnému organizátorovi cokoliv dělat a musím vzdát hold každému, kdo chce offline event v této době pořádat.

V čem je esport podle vás zajímavý, že dokáže zaujmout masy lidí, kteří jsou ochotní jít na veletrh nebo vyprodat stadion a dívat se na zápas v počítačové hře?

Koukáme na trend nastupující a dorůstající generace. V tom se skrývá potenciál, jakým způsobem dokážete tuto cílovou skupinu oslovit. Koukáme na lidi mladší 25 let až do věku, kdy malému dítěti rodiče dovolí koukat na YouTube a on ve třech letech začne sledovat Minecraft. Ten potenciál je neskutečný. Paradoxně tahle skupina nemá jiný kanál, který by sledovala a kde ji můžete oslovit. Esport má v tomhle zajímavou exkluzivitu.

Čekáte, že se dostane esport i na sportovní stadiony?

My v to trošku doufáme. V prosinci jsme oznámili, že postavíme novou hokejovou arénu v Pardubicích a náš plán je připravit ji na nejmodernější esport akce.

Plánujete na chystaném stadionu v Pardubicích vybudovat i zázemí pro vaše esportovce, že by tam své místo našli i hráči Dynamo Eclot?

Kluci mají dobré zázemí v Praze, kde nám to partner pomohl zařídit a vybavit. Nemohu vyloučit, že bychom na stadionu nevytvořili nějaké zázemí. Ale přesouvat se nebudeme, Praha je pro nás centrum dění.

A co pořádání esportových eventů na stadionu?

Primárně je to hokejová hala. My samozřejmě nevyprodáme 15tisícovou halu pro jeden esport tým, ale chceme tam připravit zázemí pro pořádání turnajů a esport akcí v Česku. Nepředpokládám, že Dynamo Eclot bude hrát zápasy na velkém stadionu. Budeme na to připravovat menší konferenční sál, který bychom v lepších momentech mohli zaplnit s tisícovkou lidí.

Pokud se jiný podnikatel rozhodne vstoupit do esportu, co by od toho měl očekávat?

Že to bude chvilku žrát peníze. Záleží na byznys plánu, jestli jste dobrý obchodník a dokážete udělat vyrovnaný rozpočet za 3 roky, nebo za 7 let. To už je vyloženě o strategii a jak dobrý obchodník jste.

Jak to máte vy?

My jsme dobří obchodníci.

Trenér Dynama Eclot Jakub "bfull" Kokoška • Foto Dynamo Eclot

S jedním ze zakladatelů týmu Sinners Petrem Syrovátkem mladším jsme se bavili, že hledají investora na další rozvoj a že chtějí do týmu někoho pustit. Chcete také jít touto cestou?

Ne. Nevidím jediný důvod, proč bychom veškerou snahu o budování brandu měli podstupovat někomu jinému. Pokud bychom narazili na to, což může být případ Sinners, že je na další krok a rozvoj týmu potřeba enormní množství financí, tak přichází otázka, jestli vpustit investora. Do té doby je to věc, o které neuvažujeme.

Hráči jsou v dnešní době pro týmy a jeho partnery dalším marketingovým kanálem. Měříte hodnotu hráčů podle jejich herních schopností nebo i podle dosahů na sociálních sítích?

Schopnost hrát počítačové hry ještě nikdy nic neprodala. Vše začíná u toho, že je ten člověk schopný zaujmout u hry. Pokračuje to budováním komunikačního kanálu, skrz který je schopný zaujmout partnera a odkomunikovat, co partner potřebuje. 

Krátce po vašem vstupu získalo Dynamo Eclot nové partnery, například realitní kancelář Next Reality a oděvní značku Under Armour, které dosud v českém esportu nepůsobily. Otevírá spojení vás, hokejového klubu a Dynamo Eclot nové možnosti pro esportový tým v rámci partnerství?

Žádný partner by bez nás nebyl. V tom spojení přichází potenciál zaujmout partnery, ukázat jim, že spolupráce v esportu není špatná věc, že to má svoji efektivitu. Je zapotřebí jim vysvětlit, jak má komunikace probíhat a co od toho čekat, tedy v jaké cílovce se jejich reklama objeví.

Související články